تاریخچه اولین پیامک ایران و جهان

چه کسی اولین پیامک را فرستاد؟!!؟؟

شاید به این فکر کرده‌اید که پیامک برای نخستین بار توسط چه کسی فرستاده شد و یا همچون دیگر اتفاقات زمان بشر، پدر پیامک چه کسی است؟

پدر پیامک یا همان SMS “ماتی ماکونن”، یک مهندس فنلاندی بود که در سال ۱۹۸۴ در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد اما متأسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

در سال ۱۹۹۲ شرکت نوکیا ۱۰۱۱، یکی از اولین گوشی‌های موبایل با شکل ساده (Candy Bar)، تنها امکان ۶۰ دقیقه مکالمه به کاربر می‌داد و حافظه این گوشی فقط برای ذخیره ۹۹ شماره مخاطب کافی بود و یک صفحه‌نمایش کوچک سیاه و سفید داشت.

درست یک سال بعد از طرح ایده ماتی ماکونن، فرمت ۱۶۰ کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام فریدهام هیلبرند تعیین شد.

او در حالی که سعی می‌کرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفن‌های همراه امکان انتقال و نمایش پیام‌ها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا سوالات تنها به ۱۶۰ کاراکتر نیاز دارد.

اولین پیامک ۲۱ سال پیش ارسال شد

می‌توان گفت که اولین پیامک در سال ۱۹۹۲ توسط بریت نیل پاپ‌وُورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در مهمانی کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: “کریسمس مبارک”. پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل ۹۰۱ ارسال کرده بود!

در طول این سال‌ها شاهد ایجاد زبان جدید با نام زبان پیامکی بودیم که برای نوشتار مختصر در ۱۶۰ کاراکتر این اتفاق رخ داده است و بسیاری از زبان‌شناسان کشورمان از این بابت برای ادبیات و زبان محاوره‌ی مردم به ویژه نوجوانان نگرانند و معتقدند در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکته‌ای و هجی کردن نادرست کلمات در میان کودکان شود.

در این میان شاید بتوان گفت بیشترین استقبال مشترکان تلفن همراه به دلیل رساندن مفهوم در کمترین زمان، همچنین مقرون به صرفه‌تر بودن از تماس تلفنی و امکان ارسال پیام در هر شرایط و بهتر از همه استفاده از این امکان توسط همه مدل گوشی تلفن همراه است.

تاریخچه پیامک در جهان

سرویس پیام کوتاه ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبکه بی سیم به کار گرفته شد. در سال 1998 پیام کوتاه در میان مشترکان محبوبیت غیر قابل پیش بینی یافت و درجایگاه واقعی خود قرار گرفت.

این سیستم با قابلیت Point to Point (از یک مشترک به مشترک دیگر) وPoint to Multi Point  (از یک مشترک به چند مشترک) و روش ارسال پیام به طور عمومی توانسته است از یک طرف جایگاه با ارزشی را از نظر اقتصادی برای اپراتورهای ارایه دهنده خدمات GSM و از طرف دیگر تسهیلات و سرویس های ارزش افزوده وکاربردی فراوانی را برای مشترکان فراهم کند.

هم اکنون در جهان از هر 6 نفر، يک نفر صاحب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تلفن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه است. حتي در کشورهاي توسعه نيافته آفريقايي مانند کشور اتيوپي که تنها 20هزار خط تلفن ثابت وجود دارد، 150هزار نفر صاحب تلفن همراه هستند و اين به معني گسترش چشمگير تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌همراه در میان مردم جهان است.

تاریخچه پیامک در ایران

اما در ايران فناوري پيام کوتاه، مانند کودکي 6 ساله مي‌ماند که اگر چه هنوز به دنياي بازاریابی به وسیله تلفن همراه گام ننهاده اما با دنياي تبليغات بيگانه نيست. استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در میان کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.

براساس گزارش منتشره از شرکت مخابرات ايران تعداد مشترکان تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه در ابتداي سال 1383 رقمي برابر با 3/449/876 نفر بوده است که با رشد 91/47درصدي در انتهاي سال 1383 به 5/102/749 مشترک افزايش يافته است. در سال 1385 با اضافه شدن سرويس پيام‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوتاه تلفن همراه تمام مشترکان، رشد بيشتري در برداشت و به تدریج در بین کاربران ایرانی فراگیر شد. در اين سال حدود 8 میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد.

در سال 1387 روزانه ۲۰ میلیون پیام کوتاه به وسیله کاربران تلفن همراه رد و بدل می شد که این رقم در روزهای خاص و اعیاد مختلف بیشتر می‌شد. در سال ۱۳۸۴، مناقصه‌ای برای ارایه خدمات پیام کوتاه به صورت انبوه به وسیله شرکت مخابرات ایران برگزار شد که در آن سه شرکت رهیاب، آتیه داده پرداز و مگفا برنده شدند. هم اکنون شرکت های زیادی از خدمات این سه شرکت استفاده می‌کنند. بعضی از این شرکت ها نیز به نوبه خود خدمات مختلفی را به صورت برنامه‌های مختلف و سایت ها ارایه می‌کنند مثل پردیس دیتا ، ایده پردازان الکترونیک و… 

آموزشاخباربدون دسته بندیبروزرسانی هادسته‌بندی نشدهمصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *